ISS Facility Services AS har utviklet seg til å bli et av verdens største og ledende serviceselskaper. I et stort selskap som ISS hvor de har over 10 000 ansatte i Norge, har de også naturligvis ansatte som ikke snakker flytende norsk. Det å ha kompetente folk på jobb er svært viktig for ISS, og derfor jobber de mye med blant annet språkkompetanse.
Startet kurs hos Kompetansehuset NeoI mars 2018 startet ISS med gratis norskkurs i regi av Kompetansehuset Neo og har syv grupper på norskkurs i dag. Nå har ISS søkt om nye kurs, og i løpet av 2019 kommer mange av landets avdelinger til ha norskkurs i regi av Kompetansehuset Neo.
Vi har tatt en prat med Mads Møglestue som jobber som “Head of Talent and Learning development” for ISS Facility Services i Norge, og Lars-Erik Hvidsten som jobber som Site Manager for ISS Telenor Fornebu. Lars-Erik har ansvar for 144 ansatte og for alle tjenester som ISS leverer til Telenor Eiendom Fornebu. Her kan du lese om deres erfaringer av samarbeidet med Kompetansehuset Neo.
Les også: Slik får dere gratis norskkurs på arbeidsplassen
Ønsker kompetente og dyktige folk på arbeidsplassen
Mads Møglestue forklarer sin rolle i ISS Facility Services hvor han har ansvar for blant annet utvikling, kompetanse og opplæring. Han forteller at de jobber mye med språk på arbeidsplassen, dette gjør de for å sikre at de har kompetente og dyktige folk på arbeidsplassen. Mads sier;
— Språk er viktig for oss, det er derfor vi jobber så mye med det og vil bli gode på det.
Han forteller at de allerede hadde og har fortsatt en tilsvarende ordning av norskkurs i Oslo da Tine Solvang kontaktet dem. Tine tilbød dem da en landsdekkende ordning av gratis norskkurs på jobben, en ordning som den andre tilbyderen ikke kunne gi. Dermed ble Kompetansehuset Neo en leverandør av norskkurs i resten av landet.
Les mer om Kompetansepluss-kurset her
Avdelingene slipper mye administrativt arbeid når innholdet på kurset er organisert sentralt
Når jeg spør Mads om hva som er hovedgrunnen til at de begynte med norskkurs hos Kompetansehuset Neo så svarer han at det er nettopp på grunn av dette:
— At det er enkel tilgang til opprettelse av kurs over hele landet.
Mads forteller at det det er dette de også er aller mest fornøyde med. Gjennom kompetansehuset Neo får man et norskkurs som er likt bygget opp over hele landet. Lars-Erik sier han er mest fornøyd med å slippe alt av det administrative arbeidet og det å kontakte Kompetanse Norge.
Les også: God erfaring med Kompetansepluss-kurs fra Kompetansehuset Neo
I forkant av kurs avklarer Kompetansehuset Neo med leder hva som er viktig å kunne av norsk på arbeidsplassen. ISS Facility Services og daglig leder Tine Solvang har derfor hatt en dialog før oppstart og gjennomgått hvilke interne tekster som skal være med på kursene. For eksempel har ISS et eget kundeserviceprogram som er en del av alle kurs. Alle kursdeltakerne i ISS får samme kursperm med samme innhold. På den måten sikrer Kompetansehuset Neo at alle kurs har samme utgangspunkt. Hva læreren velger å legge vekt på i de enkelte kurs, kommer an på kursdeltakernes norskferdigheter og deres opplevelse av hvor skoen trykker.
Les også: Icopal - "Nå er terskelen for å snakke norsk lavere!"
En leverandør som klarer å hjelpe oss der vi har behov
ISS Facility Services tilbyr tjenester over hele landet og Mads sier:
— Vi har avdelinger i absolutt ALLE landets kommuner, og det å ha en leverandør som klarer å hjelpe oss der vi har behov, det er veldig viktig for meg.
Mads forteller at ISS Facility Services har den sentrale administrasjonen i Oslo og alt må styres fra denne avdelingen. På denne måten klarer Kompetansehuset Neo derfor å møte ISS' behov om sentral styring med landsdekkende gjennomføring av kurs. De får altså en tjeneste hvor de har kun én tilbyder å forholde seg til, som samtidig dekker hele landet. Mads nevner også at Tine Solvang leverer et moderne produkt med digitale løsninger, noe som er viktig for dem.
Les også: Slik yrkesretter vi norskkurs
Ønsker dere norskkurs på deres arbeidsplass?
Gode tilbakemeldinger
Mads har fått mange gode tilbakemeldinger angående kurset og lærerne.
Lars-Erik er en av lederne som har gitt gode tilbakemeldinger til Mads og han sier at ledelsen og kursdeltakerne er så fornøyde at de allerede har signert ny avtale for nytt kurs i april 2019.
Tilbakemeldingene han får fra deltakerne er veldig positive og han forteller:
— De sier det er gøy, at de lærer mye, samtidig som at læreren er engasjerende og flink til å lære bort.
Lars-Erik forteller at læreren er flink til å lære seg navnene deres og snakker masse med de som en del av opplæringen.
Deltakerne er også veldig interessert i det hun skriver på tavla, selv om det er de enkleste ord som; “han”, “henne”, “den”, “det” og slikt, sier Lars-Erik og humrer litt.
Kompetansehuset Neo er en profesjonell leverandør
Mads forteller om et bra førsteinntrykk av daglig leder Tine Solvang og konseptet rundt Kompetansehuset Neo. Han sier:
— Møtet var veldig positivt, jeg følte jeg møtte en profesjonell leverandør som er bevisst på sin bedriftsmodell og som har tenkt gjennom alt.
Mads legger også til at det er en effektiv administrasjon, og god oppfølging både sentralt og til han selv. Han sier:
— Tine er også veldig tilgjengelig, det er viktig.
Mads introduserte i 2017 Tine videre for Lars-Erik som organiserte videre med de ansatte på Telenor Eiendom Fornebu. Lars-Erik sier:
— Det som er så fint med Kompetansehuset Neo, er at jeg signerer en avtale med dem, så sender jeg en liste over hvem som vil ha kurs også ordner Kompetansehuset Neo resten.
Det er Kompetansehuset Neo som ordner alt med Kompetanse Norge for å få godkjent kurset, samt alt det administrative. Lars-Erik forteller at de gjør det aller meste av jobben og sier at det er fantastisk for han.
— Da kan jeg konsentrere meg på å gjøre min del av jobben, sier Lars-Erik.
Når jeg spør både Mads og Lars-Erik om de vil anbefale gratis norskkurs hos Kompetansehuset Neo så svarer de enkelt og greit:
— Ja!