Malgorzata ble forfremmet etter gratis norskkurs på jobben

Satset på norskkurset - ble forfremmet

Publisert av Karoline Olsen

Malgorzata er renholder i Elite Servicepartner. Hun har gått på norskkurs på jobben gjennom Kompetansehuset Neo og er blitt forfremmet til kundeansvarlig.

Hun kom til Norge for fem år siden, da kunne hun ikke ett eneste ord på norsk. Men med seg i ryggsekken hadde hun mastergrad i ledelse av menneskelige ressurser. I jobben som Renholder i Elite Servicepartner fikk hun tilbud om norskopplæring på jobben - Kompetansepluss-kurs.  Kurset ble levert av Kompetansehuset Neo, og undervisningen har foregått på arbeidsplassen. I januar fikk Malgorzata et tilbud om å bli kundeansvarlig på jobben. 

Gratulerer med den nye stillingen, Malgorzata. Hvordan trives du med dine nye arbeidsoppgaver?

- Tusen takk. Jeg er veldig glad for min nye stilling. 

Malgorzata forteller om at hun nå føler at hun endelig får bruk for sin kompetanse og tidligere erfaringer i de nye arbeidsoppgavene. Hun har nå mye mer ansvar og trives godt med det. Hun forteller at hun har ansvar for alt fra kundekontakt til å ha oppsyn med renholdere og deres arbeid.

- Det er litt hektisk nå i begynnelsen, forteller hun, men samtidig er hun veldig glad for at de nye erfaringene og utfordringene som vil følge med hennes nye arbeidsstilling.

- Jeg er veldig glad for å prøve noe nytt, sier Malgorzata. 

New call-to-action

På hvilken måte har norskkurset bidratt til en bedre arbeidshverdag for deg? 

- På norskkurset har vi hatt mange arbeidsrelaterte oppgaver.

Malgorzata forteller om at på norskkurset så tilpasser de opplæringen i forhold til hva de har mest bruk for på arbeidsplassen. På den måten blir kurset spesialtilpasset de ulike kursgruppene.

- Min forståelse for språket innenfor renholdsbransjen har blitt mye bedre.

På kursene har de mye lytte- og leseoppgaver, og de snakker mye sammen med hverandre for øving. Malgorzata forteller at kurset har gjort veldig mye for hennes norske språkferdigheter. Hun forteller også at læreren hennes Marta pleide å gi henne tilleggsoppgaver som hun kunne gjøre hjemme for å få ekstra fart på læringen.

Hva er dine tips for andre arbeidstakere som har språkproblemer på jobb?

- For det første, ikke vær redd for å snakke norsk med andre.

Hun sier at man også må lese mye og at det er viktig å gå på et kurs hvor en kompetent person kan veilede deg på rett vei og forklare hva man eventuelt gjør feil. Malgorzata legger også til at det er lurt å se på norsk TV og lese norske aviser og sier at alt dette hjelper mye for å bli bedre i norsk.

 

Hva er kompetansepluss-kurs?

Fakta:

  • Yrkesrettede kurs i grunnleggende ferdigheter som norsk, lesing/skriving, muntlige ferdigheter, data, hverdagsmatematikk
  • Støttes økonomisk av Staten, din virksomhet betaler ikke for kursene
  • Kursene er for voksne i jobb med kort formell utdanning (videregående eller lavere)
  • Passer for virksomheter som ønsker å heve kompetansen.
  • Kursene kan tilpasses til å støtte opp under planlagte kompetansehevende tiltak i bedriften.

Praktisk info:

  • Små grupper, 10 personer i hver gruppe (virksomheter med færre enn 10 ansatte kan også få kurs)
  • En lærer kommer til arbeidsplassen
  • Kursene holdes på et tidspunkt som passer deres virksomhet
  • Virksomheten må stille med lokaler
  • Dere kan få så mange timers kurs dere ønsker
  • Har dere komplisert skiftordning, kan vi tilpasse undervisningen denne
  • En dedikert person i virksomheten må følge opp kurset: Motivere medarbeidere til å melde seg på kurs, følge opp oppmøte, servere frukt/kjeks/kaffe/te på kurset og holde kontakten med Kompetansehuset Neo om kurset

New call-to-action