Arle forteller at nå tør de ansatte mye mer, de våger å snakke mye mer norsk internt i bedriften og også på fritiden. De ansatte svarte som regel alltid på engelsk tidligere, men nå har de begynt å svare på norsk. Arle forteller at det har gått så bra at de etterhvert innførte at man ikke skulle snakke engelsk på kontoret noe mer - og på denne måten får de praktisert mer på norsken både på kontoret og ute i felten.
Les også: Slik får du gratis norskkurs på arbeidsplassen
Hva sier deltakerne om kurset? Tilbakemeldingen jeg har fått fra de er at de syns det er verdt tiden og arbeidet med å lære det norske språket.
Hva er dere mest fornøyd med?
‒ Det er denne barrieren som har blitt borte for de ansatte.
Arle gjentar under hele intervjuet at det er en barriere som har blitt mye mindre for de ansatte. Han sier at det er lettere å snakke med hverandre og det er en mye bedre kommunikasjon mellom alle parter i bedriften. Alt går rett og slett litt enklere, sier han.
Les også: Slik yrkesretter vi norskkurs
Føler du på noen måte at dette kurset har minsket skille mellom ledelsen og arbeiderne?
‒ Nå har det vel egentlig alltid vært et godt forhold mellom alle partene her, men ting har jo blitt ennå bedre.
Arle mener at selv om det ikke har vært noen usynlig vegg mellom ledelsen og arbeiderne i utgangspunktet, så har likevel barrieren som har blitt lavere ført til at de ansatte engasjerer seg mer i arbeidet. Kursdeltakerne har integrert seg mer på arbeidsplassen og viser et større engasjement nå som de kan gjøre seg forstått på samme språk.
Les også: ISS får enkelt gratis norskkurs over hele landet
Ville du anbefalt Kompetansepluss kurs hos Kompetansehuset neo til andre bedrifter hvor en signifikant del ikke snakker godt norsk?
‒ Ja, absolutt. Jeg har allerede anbefalt dette til alle andre avdelingene her.